HUTBA: Pravdom i djelovanjem do pravičnosti



Hutba povodom prvostepene presude ratnom zločincu Radovanu Karadžiću i poziv Bošnjacima da svojim vlastitim zalaganjem implementiraju presudu u svim segmentima koji vode očuvanju kolektivne svijesti o onome što smo preživjeli u protekloj agresiji.


Poštovana braćo,
Jučer je izrečena, kako neki kažu, historijska presuda jednom od najvećih zlikovaca dvadesetog stoljeća i svjetske historije uopšte, prvom predsjedniku genocidne tvorevine Republika Srpska Radovanu Karadžiću. Ne bih da trošim ovo dragocjeno vrijeme na tu osobu, ali povodom te sramne presude želim sa vama podijeliti nekoliko razmišljanja kao vlastitu potrebu u cilju očuvanja kolektivnog pamćenja.
1.       Bošnjaci su bosanski muslimani koji su po svim mogućim pravilima međunarodnog prava predložili i zajedno sa brojnim hrvatima i nekim srbima izglasali održavanje referenduma 29. februara i 01. marta 1992. godine za nezavisnost i suverenost države Bosne i Hercegovine. I tada, kao i danas, vođe bosanskih Srba su se tome protivili, jer ih to odvaja od velike srpske zemlje i cijepa njihovu zamisao o velikoj Srbiji. Tada je to Karadžić govorio u javnim nastupima i danas to govore srpski predstavnici. S obzirom na iskustva Slovenije i Hrvatske, Međunarodna zajednica je mogla pretpostaviti da će se desiti krvoproliće daleko gore i stravičnije nego li je slučaj sa Slovenijom i Hrvatskom. Pristala je na to da će Bošnjaci, kao autohtoni evropski muslimani, nestati sa lica zemlje i biti istrijebljeni iz njihove domovine.
2.       Kada je agresija na R BiH počela, na goloruki narod je udarila 4 vojna sila u Evropi i po brojnim procjenama nekoliko mjeseci je bilo dovoljno da se bosanski muslimani istrijebe. Pogotovo nakon što im je bilo uveden embargo na oružje i što su njihove teritorije bile enklave i potpuno opkoljene sredine. I tada je Međunarodna zajednica stala na stranu dželata i čekala da oni završe svoj posao.
3.       Kada se čudo desilo i kada je Mudri Gospodar ujedinio taj mali bošnjački narod kome ni unutrašnje izdaje i nemiri nisu uspjeli pokolebati nadu i želju da opstane, onda je uslijedila izdaja HVO-a i zabadanje noža u leđa od dojučerašnjih saveznika. Živi govore da su to radili i oni koji su rame uz rame kao i Bihać branili pa malo-malo su pucale linije na dijelu fronta pod komandom HVO-a.
4.       Kada su neprijatelji vidjeli da taj mali prkosni narod ne mogu poraziti vojno, zaustavili su napredovanje Armije R BiH i krenula je politička ofanziva slamanja političkog vodstva i nuđenje do kraja bezobraznih i neprincipjelnih prijedloga mirovnih rješenja.  Formiranje Republike Srpske kao entiteta u sastavu R BiH je bio jedan od najnemoralnijih prijedloga Međunarodne zajednice nakon 11. jula 1995. i svih silnih primjera genocida, teškog ratnog zločina, progona, silovanja... I kroz taj projekat Međunarodna zajednica je pokazala svoje pravo lice.
5.       Potom je formiran Međunarodni sud za ratne zločine počinjenje na tlu bivše Jugoslavije u Hagu. Prvo je odbijena tužba za presudnu ulogu Srbije u agresiji, jer su joj uzeli Kosovo, pa da je bilo čime zadovolje, nisu joj presudili za umješanost u genocidu. Potom su dozvoljavali da se najodgovorniji za zločine nesmetano šetaju Srbijom, prelaze granice... a potom su ih osuđivali na mizerne kazne, a nedaleko zatim i puštali iz zatvora.
Sve su ovo, braćo draga, nepravde sa kojim su u proteklom periodu bile suočene žrtve genocida. Posljednja u nizu je prvenstveno politička presuda Radovanu Karadžiću jučer. Iako bi sud trebao biti nezavisan, on je podlegao političkim pritiscima i donio političku presudu. U čitanju presude u kojoj je tužilaštvo nedvojbeno dokazalo da je postojala namjera trajno ukloniti bosanske muslimane i bosanske hrvate, što je bukvalno definicija genocida, ipak su sudije drugačije presudili.
Da, to je još jedna u nizu nepravdi koje smo sa velikim ogorčenjem dočekali.
Muhammed, a.s., u jednom hadis-i-kudsiju prenosi da je Allah, d.š., rekao:
يا عبادي إني حرمت الظلم على نفسي و جعلته بينكم محرما فلا تظالموا
„O robovi moji, ja sam sebi zabranio da činim nepravdu i vama sam je zabranio, pa nemojte ni vi jedni drugima nepravdu činiti.“
Allah, dž.š. kaže:
فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِجْزًا مِّنَ السَّمَاءِ بِمَا كَانُوا يَظْلِمُونَ
i Mi smo na njih s neba kaznu spustili zato što su stalno nepravedni bili.
Allah, dš.š., upozorava da je nepravda, bez obzira od koga dolazila i kome se činila neprihvatljiva i da će on strogo i žestoko kazniti nepravdu na ovom, a posebno na onom svijetu. Nepravda ili zulum u arapskom jeziku potiču iz istog korijena. Zulum i zalam, nepravda i mrak su iz istog korjena. Nepravda je mrak koji će sustići svakog nepravednog pojedinca, zajednicu, državu itd.
Muhammed, a.s., kaže:
الظلم ظلمات يوم القيامة
„Jedan zulum/nepravda će proizvoditi  tamu na Sudnjem danu.“
Te iste velike sile danas žele da urede svoje zemlje po principu pravde i pravičnosti, ali kada je u pitanju pravda i pravičnost u drugim zemljama o kojima odlučuju, onda su to dvostruki aršini, potpuno dupli standardi i politikanstvo. To im neće na dobro izaći.
Presuditi zločincu za svaku ubijenu žrtvu trajanje zatvora od jedan sat i 45 minuta je nepravda. Mi muslimani nismo zlopamtila niti drugima želimo zlo, ali je priroda funkcionisanja ovog svijeta da se nepravda vraća i to na najmilije.
Islam osuđuje ubistvo jedne nevine osobe, a mi kao muslimani se pokoravamo riječima našeg Stvoritelja koji kaže:
مِنْ أَجْلِ ذَٰلِكَ كَتَبْنَا عَلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا
Zbog toga smo Mi propisali sinovima Israilovim: ako neko ubije nekoga koji nije ubio nikoga, ili onoga koji na Zemlji nered ne čini – kao da je sve ljude poubijao.
Mi muslimani osuđujemo i zgražamo se na čin terorizma koji se desio u Briselu i suosjećamo se sa žrtvama tog gnusnog čina, ali kao što reče jedan analitičar: Ako budu sudili tim teroristima onako kao što su sudili Karadžiću, po istim aršinima, to će značiti da teroriste koji su ubili 35 ljudi trebaju kazniti prekršajnom kaznom od 10 eura i pustiti kući.
Na nepravdu se ne odgovora nepravdom, a na nasilje se ne odgovara nasiljem. Pravdom i pametnim djelovanjem ćemo poraziti i mnogo moćnije neprijatelje i svu tu nepravdu koja nam se u kontinuitetu čini.
1.    Natjerati naše političke predstavnike da u nastavne planove i programe srednjih škola i univerziteta uvedu predmet ili cjelinu o genocidu u BiH. Da svaki učenik zna ko je bio zločinac, a ko žrtva i to bez uvijanja. Ako to oni neće, onda ćemo raditi to mi imami kroz mekteb i na razne druge načine. Ako to i imami iz nekih razloga ne budu radili, onda vi u vašim kućama učite vašu djecu pravoj istini. Posadite svoje dijete i ispričajte mu šta ste prošli u ratu, ko vas je napadao i šta ste branili i zbog čega. Uzmite fotografije tih zločinaca i recite im ko su oni bili, presudite im pravedno pred vašom djecom. Odite sa vašom djecom na šehidsko mezarje i ispričajte im pravu i istinsku priču.
2.    Obilježavajmo datume iz naše novije prošlosti. Porazno je da na Dan šehida koji se obilježava drugi dan bajrama na mezarju Humci u Bihaću bude pedesetak ljudi, da se obilježava Dan armije a 90% ljudi ne zna kada je Dan armije, kada je Dan 5. Korpusa, kada se obilježavaju važni datumia formiranja i djelovanja raznih brigada i četa... sve to treba obilježiti i omasoviti i u amanet novim generacijama ostaviti da to i dalje njeguju i obilježavaju.
3.    Posjetiti Potočare, šehidsko mezarje u Kozarcu i šehidska mezarja u Prijedoru što je više puta moguće. Neprihvatljivo je da na dženazu u Potočare dođe 30.000 ljudi, a nakon toga za svega sedam dana 100-njak km od Srebrenice u Čevljanovićima imamo 100.000 ljudi na koridi i borbi bikova. Ako su Bošnjacima bitniji bikovi od šehida onda ove presude i nisu nepravedne.
4.    Boriti se za pravdu na sve načine. Zalagati se za pravdu pa makar i protiv samog tebe to bilo.
وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَىٰ
i kad govorite, da krivo ne govorite, pa makar se ticalo i srodnika,

5.    Znajte da je veliki onaj ko je velik u Allahovim očima, makar ga cijeli svijet vidio malim. I da je mali ko je mali u Allahovim očima makar ga cijeli svijet vidio velikim. Vratimo se izvorima naše vjere, vratimo se namazu, postu, dobrim djelima. Tu je naš spas, utjeha od svake boli i nada u svako dobro.
قَالُوا سَمِعْنَا فَتًى يَذْكُرُهُمْ يُقَالُ لَهُ إِبْرَاهِيمُ
"Čuli smo jednog momka kako ih spominje" – rekoše – "ime mu je Ibrahim."

U njihovim očima on je bio dječak, a u Allahovim očima je vrijedio koliko i ostatat svijeta:
إِنَّ إِبْرَاهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِّلَّهِ حَنِيفًا وَلَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكِينَ
Ibrahim vrijedi koliko i cijeli ummet (svijet), čestiti koji pravu vjeru slijedi i ne pripada mnogobošcima

6.    Graditi i unapređivati rad naših institucija; vjerskih, nacionalnih i državnih. Neophodno je da budemo poput mrava u kazivanju koje nam Kur'an prenosi u vrijeme Allahovog poslanika Sulejmana, a.s.

حَتَّىٰ إِذَا أَتَوْا عَلَىٰ وَادِ النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ يَا أَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ لَا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ
kad stigoše do mravlje doline, jedan mrav reče: "O mravi, ulazite u stanove svoje da vas ne izgazi Sulejman i vojske njegove, a da to i ne primijete!"

Naš intelektualac Edin Tule u kontekstu ovih ajeta kaže: O Bošnjaci uđite u institucije svoje  da vas ne zgaze velike sile jer ste mali, to jest sklonite se pod vlastiti sistem, kako što su se mravi sklonuli pod zemlju pred Sulejmanom, a.s., jer su mali i kako ne bi postali kolateralna šteta. Opstanak nam je u vlastitim institucijama, a ne u razbijanju


Molim Allaha, dž.š., da nam bude na pomoći i da pravda bude naš ideal, pravičnost naša praksa i djelo i da Allah bude zadovoljan s nama.

Napomena: Hutba je održana u džematu Brekovica, 25.03.2016.

Primjedbe